4MySmartHome
Een razendsnelle webshop
Zoals dat soms gaat maakten we met 4MySmartHome kennis via een bestaande klant, Mowrobotics Specialist.
Waar Mowrobotics Specialist zich richt op het automatiseren van tuinen, richt 4MySmartHome zich op het automatiseren en verduurzamen van huizen en kantoren. Het zal je dan ook niet verbazen als deze bedrijven nauw met elkaar samenwerken.
Hangloose was verantwoordelijk voor de bouw van de WooCommerce webwinkel van Mowrobotics Specialist. We waren dan ook blij toen we de vraag kregen of we ook de webwinkel van 4MySmartHome wilden ontwikkelen. Enkel nu in Lightspeed.
Christopher – 4MySmartHome
“Ik heb vanaf de zijlijn meegekeken bij de bouw van Mowrobotics Specialist, en was positief verrast door het resultaat. De omzet van deze webwinkel is tot op heden elk jaar weer verdubbeld.
Van Danny begreep ik op voorhand dat er werd gekeken naar mogelijkheden buiten WooCommerce om. Thomas van Mowrobotics loopt inmiddels ook tegen wat beperkingen aan.
Het assortiment van 4MySmartHome bevat al snel tegen de duizend producten. Daarbij groeit het assortiment met de maand, dus was het belangrijk dat er werd gekozen voor een toekomstbestendig raamwerk.
Lightspeed kost wat meer als je kijkt naar de terugkerende onderhoudskosten, maar het gebruiksgemak van de website maakt dit meer dan goed.
Thomas van Mowrobotics Specialist overweegt inmiddels ook om een transitie naar Lightspeed door te voeren.”
Wat stond er in jullie pakket van eisen (PvE)?
“ Vanwege de omvang van het assortiment, was het van belang dat we een koppeling met het magazijn konden maken. Als er een bestelling binnenkomt moeten de medewerkers direct weten waar ze de producten in het magazijn kunnen picken.
[tekst gaat verder onder de video]
Omdat we meerdere webwinkels met overkoepelend assortiment hebben, moet de voorraad real-time worden bijgewerkt. Niet alleen op 4MySmartHome, maar ook op onze andere webshops. Ze gebruiken namelijk dezelfde voorraad.
Uiteraard was het ook noodzakelijk dat de koppeling met PostNL werd gelegd. Zo worden de verzendlabels automatisch gegenereerd als er een bestelling binnenkomt. Binnen Lightspeed kunnen we eenvoudig verschillende verzendgroepen aanmaken op basis van zowel geografische locatie (waar moet het heen) als omvang of gewicht van het pakket.”
Tot slot waren er wat randvoorwaarden waarvan we wisten dat dit bij Lightspeed een stuk fijner geregeld is. Een bezoeker op de website moet binnen 2 tot 3 klikken het product hebben gevonden waar ze naar op zoek zijn. De zoekfunctie moet dus goed en snel werken, maar ook de indeling van de website moet overzichtelijk en logisch zijn.
Zo hebben we nu een productfilter die zich aanpast aan de productcategorie waar je je op bevindt. Bekijk je Philips Hue lampen, dan zie je alleen productfilters met betrekking tot deze lampen (kleur/buiten- of binnenlamp/prijsslider etc.). Ga je vervolgens naar de robotmaaiers, dan zie je weer totaal andere filters.
Dit houdt de webshop zeer overzichtelijk en zorgt voor een optimale klantbeleving.
Zijn er nog zaken die naar jouw idee op de webshop ontbreken of beter kunnen?
“Ik denk dat veel webshop eigenaren het met mij eens zijn als ik zeg dat een webwinkel nooit af is.
Wat ik zelf belangrijk vind is dat 4MySmartHome niet alleen een webshop is, maar ook een kennispartner voor zowel consumenten als bedrijven wordt.
Als je jezelf wilt verdiepen in de wereld van slim en duurzaam wonen, dan moet je urenlang op op onze website door blogs en video’s kunnen struinen. Dat deel ontbreekt nu nog.
Het maken van deze content kost gewoon veel tijd. De kennis over deze onderwerpen zit bij ons in de organisatie. Het team van Hangloose staat klaar om hiermee aan de slag te gaan, maar het is bij ons op het moment ontzettend druk. Dit is uiteraard positief, maar dan blijven dit soort zaken net iets te lang liggen.
Daarnaast willen we graag aan de slag met een keuzehulp, zoals deze ook voor Mowrobotics Specialist is gemaakt.
Deze tool moet nieuwe klanten helpen bij het samenstellen van een slimme woning. Er is zoveel mogelijk, dat klanten soms verdwalen in alle opties. Door klanten op een laagdrempelige manier zelf een pakket samen te laten stellen, laten we zien dat we de klant begrijpen. Het neemt tegelijkertijd een stukje arbeid bij ons weg wat resulteert in een reductie aan de kostenkant.”
[tekst gaat verder na de afbeelding]
Danny Vermeulen – Hangloose
“ Ik ben vanaf het begin af aan betrokken geweest bij de bouw van deze webshop en heb de bouw geregisseerd.
Tot voor kort werkten we voornamelijk met WooCommerce, echter merkten we dat dit steeds minder voldeed aan de wensen van ons en onze klanten. Naarmate de online winkels groter werden, ontstond er behoefte aan een professionaliseringsslag.
In WooCommerce hangt veel aan elkaar met losse plugins, wat de webwinkel onnodig langzaam maakt. Omdat we Lightspeed ontwikkelen in een gesloten omgeving (vergelijkbaar met bijvoorbeeld het ecosysteem van Apple) is alle software op Lightspeed geoptimaliseerd. Dit resulteert in een razendsnelle webwinkel.”
Was dit jullie eerste ervaring met Lightspeed?
“Niet helemaal. We hadden zelf nog geen webwinkel in dit raamwerk ontwikkeld, maar beheerden wel al een Lightspeed shop.
Mede vanwege deze ervaring was voor ons de keuze snel gemaakt. Ik durf wel te stellen dat we van nu af aan enkel nog shops in Lightspeed bouwen.”
[tekst gaat verder na de afbeelding]
Is er een kostenverschil tussen WooCommerce en Lightspeed?
“Op het eerste gezicht lijkt Lightspeed wellicht wat duurder, maar als je er een rekensom op loslaat scheelt het niet zoveel van elkaar.
In het geval van WooCommerce betaal je voor alles apart. Dat wil zeggen: een domeinnaam, een hostingpakket, licenties voor plugins en thema’s, transactiekosten voor een PSP (Payment Service Provider) zoals Pay.nl, Adyen of Mollie.
Als je start met je Woocommerce webwinkel kun je voor €20,- à €30,- per maand vooruit, maar naar mate je begint te groeien zit je al snel op een factor 10.
Bij Lightspeed zit een groot deel reeds verwerkt in de SLA kosten. Je betaalt deze ook direct een jaar vooruit. Dit is voor sommige webshop eigenaren wel even wennen, maar dan heb je de pijn alvast gehad ;).
Je krijgt hier echter veel voor terug. De hosting is bijvoorbeeld inbegrepen. En omdat Lightspeed in een gesloten omgeving is opgezet, is de hosting geoptimaliseerd op laadsnelheid. Zo wordt er bijvoorbeeld standaard gebruik gemaakt van Cloudflare. En dit is direct terug te zien in bijvoorbeeld Google Pagespeed Insights – een tool van Google waarmee je de laadsnelheid van een website kunt doormeten.
Koppelingen met transportbedrijven zoals PostNL zijn vaak kosteloos en eenvoudig te maken. Je eerste thema kun je kosteloos uitzoeken – waarvan de kwaliteit een stuk hoger ligt dan bij Woocommerce – en ga zo maar door”.
Schijn bedriegt dus eigenlijk.
Wat zijn jouw belangrijkste leermomenten van dit project?
“Wat mij vooral heeft verbaasd, is hoe bizar veel invloed de reactie- en laadtijd van een webwinkel heeft op de online verkoop. Natuurlijk weet je als marketeer dat het invloed heeft, maar het conversiepercentage bij onze Lightspeed webwinkels ligt toch zeker wel 30 tot 40% (!) hoger dan onze oude Woocommerce shops.
Als marketeer zijnde is het ontzettend belangrijk dat je om je heen blijft kijken naar ontwikkelingen in de markt. Dit is een mooi voorbeeld.
Het is namelijk gemakkelijk om vast te houden aan de vertrouwde tools en werkwijzen, maar wellicht zijn er inmiddels betere/snellere/effectievere tools beschikbaar. De markt is constant in ontwikkeling – zorg ervoor dat je dat zelf ook blijft”
KLANT:
4MySmartHome
DATUM:
28 september 2022
DIENSTEN:
Lightspeed webshop ontwikkeling, online marketing