fbpx

Marketing Tooltip: Google Lighthouse

8 mei 2020 Danny Vermeulen

Google Lighthouse

De afgelopen week ben ik wat dieper in verschillende online marketing tools gedoken.
Het is natuurlijk nooit verkeerd om zo nu en dan je huidige leveranciers eens kritisch naast de competitie te leggen, echter nam ik daar zelden de tijd voor. Nu wel – en dat resulteerde dan ook in het opzeggen en overstappen van-en-naar verschillende tools.

Tijdens deze queeste kwam ik een paar gratis oplossingen tegen die ik gaandeweg uit het oog was verloren.
De betaalde oplossingen hadden inmiddels de voorkeur gekregen (want je wilt natuurlijk wel het maximale uit je investering halen – al is het gevoelsmatig) terwijl de gratis oplossingen in sommige gevallen misschien wel voldoen. Een mooi voorbeeld is Google Lighthouse.

De race naar de top
Google is op moment van schrijven nog steeds dé zoekmachine voor het gros van de consumenten – en ik zie dat op korte termijn ook niet zo snel veranderen.
Het is voor bedrijven vanzelfsprekend van belang dat ze zo’n groot mogelijk stuk van de relevante zoektaart opeisen. Dit wordt tevens duidelijk uit de cijfers: van PPC advertenties tot SEO consultants: er worden dagelijks collectief miljoenen euro’s gespendeerd om websites beter zichtbaar te maken en de concurrentie te slim af te zijn.
Maar toch is het voor de ondernemer niet altijd even duidelijk waar je als bedrijf je marketingeuro’s het beste in kunt investeren.

Er zijn verschillende “third party tools” beschikbaar om de markt & websites (marketing)technisch door te lichten om de vinger op de zere plek te kunnen leggen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Moz, Ahrefs of SemRush. De data die je met behulp van deze tools tot je beschikking krijgt is ontzettend waardevol – en dat weten deze partijen uiteraard als geen ander. De maandelijkse fee voor dergelijke tools is – ondanks de waarde van de data – voor de kleine ondernemer fors. Dit geld kan door deze ondernemers ontzettend hard op andere plekken worden ingezet. Zeker nu.

Er zijn gelukkig ook alternatieven beschikbaar.

"En ondanks dat de data die je met behulp van deze tools tot je beschikking krijgt ontzettend waardevol is, blijft het een commerciële partij. Een derde partij met één groot belang: geld verdienen."

Data FOMO
Voordat je de stap maakt naar de eerder genoemde betaalde tools, is het goed om te weten dat er ontzettend veel waardevolle data gratis beschikbaar is. De betaalde marketing software aanbieders zijn gehaaide adverteerders – en je loopt daardoor het risico de gratis oplossingen gemakkelijk uit het oog te verliezen.
Al die potentiële data klinkt natuurlijk ontzettend interessant – en eerlijk is eerlijk – dat is het vaak ook. Maar heb je deze data nu (al) nodig, of lukt het vooralsnog wellicht ook met de gratis oplossingen?

Zeker voor startende bedrijven geldt dat de kans groot is dat deze gratis oplossingen voldoende inzicht geven om de eerste optimalisatieslag aan jouw website door te voeren.

Google Lighthouse
Een tool die ik onlangs herontdekte was Google Lighthouse. Wellicht ben je al bekend met Google Pagespeed Insights. Zo niet, geen probleem. Aan het eind van dit artikel weet je in grote lijnen wat je ermee kunt en of het voor jou van toegevoegde waarde is.

Er zit namelijk veel overlap in de resultaten die door Google Pagespeed Insights worden gegenereerd – en de resultaten die je terugkrijgt uit Lighthouse. Toch testen beide tools een webpagina op een ietwat andere methode.
Zonder te diep op de techniek in te gaan gebruikt Pagespeed Insights zowel modeldata als échte data (via CrUX – geanonimiseerde data uit Google Chrome) – en gebruikt Lighthouse enkel modeldata.
De resultaten van Pagespeed Insights komen dus meer overeen met hoe gebruikers jouw website werkelijk ervaren. Dat is natuurlijk mooi, echter heeft Lighthouse een ander voordeel…

Volledige uitleg tijdens Google I/O 2019

Wat is Google Lighthouse?

Kort gezegd helpt Google Lighthouse je bij het signaleren van technische struikelblokken die de optimale werking van een website in de weg zitten.
Zie het als een ijsbaan waar net enkele uren vrij op is geschaatst. Van een afstandje ziet het ijs er misschien oké uit, maar kijk je beter dan is het ijs hobbelig en grof, bevat het soms lange groeven die de ijzers van je schaats de verkeerde richting op sturen en ga zo maar door.

Voor een recreant maakt het weinig uit – die vermaakt zich er wel. Wil jij er als topschaatser snelle tijden op kunnen rijden, dan zullen eerst al die kleine oneffenheden uit het ijs moeten worden geveegd.
Zowel Google Pagespeed Insights als Google Lighthouse helpen je bij het opsporen van deze oneffenheden en leveren je een overzichtelijk document aan met verbeterpunten. Gratis.

"Wil jij er als topschaatser snelle tijden op kunnen rijden, dan zullen eerst al die kleine oneffenheden uit het ijs moeten worden geveegd."

De meetpunten

De resultaten van Lighthouse zijn opgedeeld in vijf categorieën, namelijk: Performance, Accessibility, Best Practices, SEO en Progressive Web App (PWA). In dit artikel behandel ik de eerste 4, simpelweg vanwege het feit dat wij geen ervaring hebben met PWA’s.

Op elk van deze categorieën valt een score tussen de 0 en 100 te behalen. Behaal je op een onderdeel een 0, schrik dan niet. Dit betekent dat er iets fout is gegaan ;). Probeer het in dat geval opnieuw. Mocht het vaker voorkomen, dan heb je de keuze om de bug aan Google door te geven.

Performance
Bij performance draait het voornamelijk om de laadsnelheid. Je krijgt bijvoorbeeld antwoord op:

  • Hoe lang het duurt het voordat er een reactie van de server is ontvangen
  • Hoe lang het duurt het voordat de site volledig is geladen
  • Hoe lang het duurt voordat de site reageert op interactie
  • Of en waar er overbodige code aanwezig is
  • Of er onderdelen zijn die gecomprimeerd kunnen worden
  • Aanbevelingen met betrekking tot caching

Performance is een van de speerpunten van het algoritme van Google geworden. Met name de mobiele laadsnelheid is belangrijk. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 53% van de web bezoekers een website verlaat als deze niet binnen 3 seconden is geladen. Terwijl een website gemiddeld met ongeveer 15 seconden laadt.
Bij onze klanten merken we dan ook aanzienlijke prestatie-verbeteringen bij zowel de betaalde als organische zoekresultaten. Denk hierbij aan lagere bouncerates, hoger vertoningspercentage in de advertentieveiling en meer conversies.
Ook onze eigen website heeft hier nog flink wat te winnen. Het verbeteren van de snelheid lag al op de route, maar heeft bij dezen nog extra prioriteit gekregen. Handig zo’n tool.

Accessibility
Bij accessibility ligt de focus op de toegankelijkheid van de website.
Google geeft zelf aan “te checken of er afwijkingen zijn die ervoor zorgen dat bezoekers de website niet kunnen bereiken of ervaren.
Kijkend naar de checklist dan zien we bijvoorbeeld dat wordt bekeken in welke mate je jouw content van de juiste tags/informatie hebt voorzien (denk aan alt-tags zodat bijvoorbeeld ook blinden en slechtzienden weten wat er op jouw website staat – daarmee jouw website kunnen ervaren).
Een overzicht van de punten waarop wordt gemeten en de bijbehorende wegingen vind je hier.

Best practices
De best practicesis een brede analyse. Zo brengt deze scan enkele veiligheidsrisico’s aan het licht en wordt bijvoorbeeld duidelijk of en welke verzoeken er via http in plaats van httpworden gedaan.
Maar ook de gebruikte afbeeldingsformaten en API’s (koppelingen met andere software oplossingen) worden gecheckt.
Het is in die zin een wat algemenere doorlichting van de onderdelen die volgens Google op een website sowieso zouden moeten kloppen.

SEO
Tot slot kijkt Lighthouse naar een aantal punten die betrekking hebben op de vindbaarheid van een website.
De verbeterpunten die je op dit onderdeel terugkrijgt staan echter in schril contrast met de data die je uit bijvoorbeeld Ahrefs terugkrijgt. Ik heb wat domeinen getest – en het is erg gemakkelijk om hier een 90+ score te behalen, zelfs als de structuur op je pagina’s niet in orde is.

Google Lighthouse kijkt op dit onderdeel echt naar de basis. Werkt de robots.txt, is er een <title> tag aanwezig, is er metadata ingesteld en ga zo maar door.

Haal je hier een hoge score, dan betekent dit dus niet dat je achterover kunt leunen. In dat geval zou ik aanraden aanvullende informatie in te winnen met bijvoorbeeld de gratis tool Screaming Frog SEO Spider. Hiermee krijg je een mooi overzicht van de structuur van je website – en alle metadata (alle titels, subtitels, meta omschrijvingen en dergelijke). Zo zie je in één oogopslag of er gegevens ontbreken. Hier kom ik in een later artikel nog op terug.

Zelf testen

Wil je zelf aan de slag, dan zijn er verschillende manieren om dit te doen. Wat naar mijn idee hét grote voordeel van Lighthouse ten opzichte van Pagespeed Insights is, is dat Lighthouse waarschijnlijk al ongemerkt op je laptop of pc aanwezig is. Het zit namelijk al in Google Chrome verwerkt.

Hoe gebruik je Google Lighthouse
Gebruik je Google Chrome, klik dan op de drie bolletjes rechts bovenin –> en ga via meer hulpprogramma’s naar de hulpprogramma’s voor ontwikkelaars.  Klik daar op Audits en je ziet Lighthouse staan.

Je kan op deze manier dus met een paar klikken elke website doorlichten met Lighthouse.

Heb je geen Google Chrome dan kun je naar de website van Lighthouse.
Ook voor Chrome-gebruikers heeft deze versie een handige feature. Je kan via deze weg de prestaties van een domein over een langere periode bijhouden. Door met je Google account in te loggen worden de gegevens opgeslagen. Deze optie is bijvoorbeeld niet in het GUI aanwezig van Google Pagespeed Insights.

Op deze manier kun je dus een nulmeting uitvoeren en op basis van de resultaten aan de slag met optimaliseren. Vervolgens kun je een nieuwe meting doen en checken of de prestaties er volgens Google op vooruit zijn gegaan.

Ideaal toch?
En dat allemaal gratis en voor niets!

Laatste tip
Het kan zijn dat wanneer je dezelfde test meerdere keren uitvoert, je veranderende gegevens te zien krijgt. Mocht dit gebeuren, dan raadt Google aan https://webpagetest.org/ te gebruiken.
Via deze website krijg je een mooi overzicht van de laadsnelheid per website-onderdeel. Daarnaast kun je met behulp van een vinkje ook direct een Lighthouse rapportage op laten maken.
Doe je het via deze weg, dan verloopt de gehele test op een andere locatie. Zo zijn de resultaten vaak wat representatiever.

, ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

SAMENWERKEN?

Onze adviseurs komen graag (virtueel) bij je langs
om te sparren over jouw content-vraagstuk

Locatie Nijmegen

Hulzenseweg 20,
6534AN Nijmegen
The Netherlands

info@justhangloose.nl

+31 (0)24 848 03 15

Blijf op de hoogte

The Hangloose Agency

© 2018 – 2020
contact-section